چه نوع پستانکی برای نوزاد بهتر است؟

مزیت استفاده از پستانک برای والدین نوزاد

شیردهی شکنجه مادرانی است که مشکلات پوستی یا بیماری دیگری دارند. شیردهی با بطری و پستانک یک موهبت الهی است.

بعضی از والدین از پستانک به عنوان راهی برای تسکین فرزندان خود استفاده می کنند این امر خصوصاً در مورد والدینی که فرزندشان تازه متولد شده که نمی توانند جلوی گریه کودک را بگیرند بسیار صدق می کند.

وقتی کودک خواب کافی ندارد، یک پستانک خوب به آنها کمک می کند تا به خواب روند.

مزیت استفاده از پستانک برای نوزاد

برخی از نوزادان نیاز به شیردهی مداوم دارند، ولی شیردهی کافی نیست. آنها ممکن است احساس سیری کرده و پستان را رد کنند اما اصرار به مکیدن دست یا حتی انگشتان دارند. پستانک در این موارد می تواند بسیار مفید باشد.

واکنش مکیدن احساس آرامش را برای کودک ایجاد می کند، کودک را تسکین می دهد و به تحمل دل درد کودکان کمک می کند. ترک عادت پستانک آسان تر از ترک عادت مکیدن انگشت است.

برخی معتقدند که مکش پستانک از سندرم مرگ ناگهانی نوزاد جلوگیری می کند.

انواع سبک پستانک

برخی از پستانک ها یک تکه هستند‌ اما برخی دیگر در چند قسمت قرار دارند و امکان این وجود ندارد که کودک به یکباره آن را در دهان بگذارد یا هنگام شیردهی به یکباره وارد دهان شود‌، زیرا صفحه محافظ پشت سری پستانک از آن جلوگیری می کند.

انواع مدل پستانک

مدل های مختلفی از پستانک وجود دارد‌، مثلا یک نوع دارای نگین که به عنوان لاکچری شناخته می شود‌، نوع آویز که می توانید آن را روی تاب حلق آویز کنید.

نوع فانتزی که باید هنگام انتخاب طرح و شخصیت های آن به آن توجه کنید و مدل دید در شب که باعث ایجاد نور رنگی در شب می شود و بیشتر کودکان را سرگرم می کند.

انواع اندازه پستانک

بسته به سن کودک‌، شما باید اندازه دقیق پستانک کودک را خریداری کنید‌ که معمولاً در دسته های ۰ تا ۳ ماه‌، ۰ تا ۶ ماه‌، ۶ تا ۱۸ ماه و ۱۸ تا ۳۶ ماه موجود است.

انواع جنس پستانک

جنس سیلیکونی از نوع لاتکس قوی تر است و به راحتی تمیز می شوند و رنگ نمی گیرند، البته نوع لاتکس در دهان کودک نرم تر و بهتر است‌، بنابراین بهتر است به جز مواردی که کودک به ماده آن حساس باشد همان نوع را انتخاب کنید.

استفاده آسان

هنگام خرید به خاطر داشته باشید که هرچه قطعات سالم تر باشند‌، بهتر است. حتی قسمت محافظ نیز برای جلوگیری از افتادن به دهان کودک بسیار مناسب است. همچنین مطمئن شوید که این نوع پستانک ها سوراخ شده اند تا کودک بتواند به راحتی نفس بکشد‌، زیرا این قسمت محافظ معمولاً بینی آنها را مسدود می کند.

ویژگی های یک پستانک خوب:

  • سبک باشد.
  • زود مستهلک نشود بخصوص بخش سرپستانک.
  • پستانک ارتودنسی باشد (هماهنگ با ساختار داخلی دهان و دندان نوزاد و رشد آنها باشد(.
  • سری سیلیکونی بدون مزه و بو و شفاف بهتر از انواع لاتکس قدیمی است.
  • دارای درپوش قفل شو یا محفظه نگهداری مخصوص باشد تا کثیف نگردد.
  • دارای دستگیره برای سهولت جابجایی توسط والدین و حتی خود نوزاد باشد.
  • روی بدنه پستانک منافذ و سوراخ هایی برای جریان هوا و تنفس نوزاد تعبیه شده باشد.
  • طرح و رنگ زیبایی داشته باشد و شیک بوده تا بتوان آنرا با لباس های کودک سِت کرد.
  • طراحی به اندازه ، همگام و متناسب با صورت کودک داشته باشد و بخوبی روی صورت نوزاد بنشیند.
  • امکان نصب بند گیره و حتی وسایل دیگری مثل عروسک را داشته باشد.
  • طراحی ساختار کلی بگونه ای باشد که از بالا برای بینی و از کناره ها برای لپ های بچه مزاحمت ایجاد نکند.
  • قابلیت استریل کردن چه با آب جوش یا دستگاه های استریل را داشته باشد.
  • بعضی مدل ها حتی برای قرارگیری در ماشین ظرفشویی نیز مجاز هستند.
  • جذابیت ظاهری پستانک نقش موثری در پذیرش توسط کودک بخصوص در برخورد اولیه خواهد داشت.
  • برای بازه های سنی مختلف تولید شده باشد مثلا برای بدو تولد تا ۶ ماه یا ۶ الی ۱۲ یا ۱۸ و حتی بعد از هجده ماهگی.

حتما سر شیشه و پستانک ارتودنسی بخرید

پستانک شاید در برخی مواقع جایگزینی برای سینه مادر باشد اما استفاده مکرر از آن توصیه نمی شود. مکیدن برای نوزادان نیاز اساسی است که به آن ها اجازه می دهد تا ارتباط مستقیمی با مادر برقرار کنند. به همین علت، پستانک نوک پستان مادر را به یاد آورده و می تواند برای نوزاد مفید باشد.

توصیه دندانپزشکان به والدین، این است که برای کودک‌ خود حتما سر شیشه و پستانک ارتودنسی بخرند. این وسیله‌ها در اندازه‌های گوناگون موجود هستند و سر آنها به گونه‌ای است که مکیدن آن باعث آسیب به دندان‌ها و فک کودک‌ نمی‌شود. پستانک‌های ارتودنسی، تاشو و متقارن با توجه به شیوه طبیعی رشد کام، دندان‌ها و لثه ساخته می‌شود. حتی چنانچه در دهان به حالت واژگون قرار گیرند، این ویژگی‌ها را حفظ می‌کنند. برخی پستانک‌ها از سیلیکون تهیه شده‌اند. پستانک‌های سیلیکونی بدون بو و مزه بوده و بادوام‌تر از پستانک‌های لاتکس هستند.

به منظور رعایت بهداشت، همه پستانک‌ها با درپوش‌های حفاظت‌کننده ارائه می‌شوند و از آنجا که منفذدار هستند، قابلیت استریل شدن با بخار را دارند. این پستانک‌ها دارای دسته حلقوی ایمنی و سوراخ‌های هوا در بدنه هستند تا از تحریک پوست حساس کودک جلوگیری کنند.

انواع پستانک کودک

  1. پستانک سیلیکونی

یکی از مطرح‌ترین انواع پستانک تولید شده توسط شرکت‌ها، پستانک‌های سیلیکونی است. مولکول‌های این مواد به صورت یک‌درمیان از اکسیژن و سیلیکون تشکیل شده که به شکل زنجیر به یکدیگر متصل است.

فعالیت کم شیمایی، ضد آب و اکسایش بودن، مقاوت بالا در دماهای بالا و پایین، قدرت بالا در جلوگیری از جذب مزه، بو و رنگ گزینه مناسبی برای کودکان است.

همچنین این نوع از پستانک به دلیل در دسترس بودن نسبت به انواع دیگر، تمیز شدن آسان و محکم‌تر بودن نسبت به نوع لاتکس، از محبوبیت بیشتری بین خانواده‌ها برخوردار است.

پستانک سیلیکونی

  1. پستانک لاتکس

پستانک‌های لاتکس نسبت به دیگر انواع پستانک از نرمی و انعطاف‌پذیری بیشتری برخوردار است البته در کنار این مزیت، می‌تواند برای سلامت کودک مضر باشد.

دلیل این امر نیز کنده‌شدن احتمالی قسمتی از آن توسط دندان‌های کودک است که معمولا به دلیل درد و خارش هنگام درآمدن دندان، کودک مدام آن را به لثه مالیده و سعی در کندن و کشیدن آن دارد.

همچنین ممکن است کودک به لاتکس حساسیت داشته باشد که در اینصورت بهتر است از نوع سیلیکونی آن استفاده کنید. علت حساسیت به لاتکس هنوز به طور دقیق مشخص نیست ولی به طور کلی خطر ایجاد حساسیت در کودکانی که در سلول‌های مغز استخوان، مجاری ادراری و مثانه دچار مشکل هستند، به آسم یا اگزما مبتلا هستند و زمینه‌ای از آلرژی در بدن آن‌ها وجود دارد، نسبت به سایرین بیشتر است.

پستانک لاتکس

  1. پستانک کودک یک تکه

نوع دیگری از پستانک وجود دارد که به پستانک‌های یک تکه شناخته می‌شود. این نوع پستانک کودک از یک قطعه یکپارچه پلاستیکی، سیلیکونی یا لاتکس ساخته شده است.

به دلیل ساختار یک تکه‌ای این نوع پستانک، خطر خفگی کودک هنگام استفاده از آن بسیار کم است.

پستانک یک تکه

  1. پستانک کودک چند تکه

از رایج‌ترین نوع پستانک کودکان، پستانک‌های چند تکه است که از قسمت‌هایی مانند سر پستانک (شبیه به نوک سینه مادر ساخته شده است)، صفحه نگهدارنده یا محافظ و حلقه گیرنده تشکیل شده است.

استفاده از پستانک برای کودک

قطعا یکی از اصلی‌ترین دلایل استفاده از پستانک، آرام کردن کودک در اوقاتی از شبانه‌روز است که مادر احتیاج به استراحت و آرامش دارد. بنابراین انتخاب یک پستانک مناسب برای کودک که در عین تهدید نکردن سلامتی او، باعث آرام شدن کودک نیز شود، مهم و ضروری است.

برخی از مادران از ابتدا به کودکان خود پستانک نمی‌دهند. شاید دلیل این امر توصیه کارشناسان و پزشکان کودک در استفاده از پستانک به والدین است. این گروه از مادران به توصیه پزشک، کودک را به مدت یک ماه از شیر خود تغذیه می‌کنند و پس از آن او را با پستانک آشنا می‌کنند.

پستانک غذاخوری کودک

از جدیدترین پستانک‌های تولید شده در سطح جهان، می‌توان به پستانک‌های میوه‌خوری نوزاد اشاره کرد که با استقبال قابل توجه والدین مواجه شده است.

درست زمانی که والدین تصمیم می‌گیرند غذا دادن به کودکان خود را شروع کنند، استفاده از پستانک‌های غذاخوری کودک، گزینه مناسب و ایده‌آلی است.

اهمیت سن شروع غذا دادن به کودک به اندازه‌ای است که اگر زودتر از زمان موعد انجام شود، ممکن است باعث خفگی، چاقی و بزرگ‌ شدن شکم کودک شود و اگر دیرتر از زمان موعد به کودک غذا دهیم، باعث کندی رشد کودک شده و بدتر از همه کودک در برابر خوردن غذاهای جامد از خود بی‌میلی و در بسیاری موارد واکنش منفی نشان می‌دهد.

پستانک‌های غذاخوری کودک مناسب سن۴ تا ۶ ماهگی به بعد است؛ به همین دلیل سازندگان این مدل از پستانک ها با توجه به سنی که توسط پزشکان برای غذا دادن به کودکان توصیه شده است به طراحی و ساخت این مدل از پستانک‌ها پرداخته‌اند.

در قسمت نوک پستانک، روزنه‌های متعددی وجود دارد و با قرار دادن میوه‌های آبدار داخل آن، با مکیدن پستانک آب میوه خارج می‌شود و باقی میوه در داخل محفظه نوک آن می‌ماند.

پستانک آبمیوه خوری

 

شما میتوانید انواع پستانک های مورد نیاز برای نوزاد دلبند خود را در سیسمونی بی بی ماما مشاهده و سفارش دهید.

 

-15%
170,000 تومان
-13%
75,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *