فواید و مضرات استفاده از روروئک برای کودک

روروئک

مراحل راه رفتن نوزاد

قبل از هر چیز باید گفت کودک از بدو تولد به طور طبیعی به تدریج شروع به رشد می کند. در شروع سرش را بلند می کند . به تدریج تلاش می کند تا بلند شود . در این مرحله کودک می تواند بنشیند . برای حرکت به دلیل اینکه نمی تواند تعادل خود را حفظ کند چهار دست و پا می رود یا سینه خیز روی زمین حرکت می کند . بعد از مدتی برای بلند شدن از وسایل یا دیوار کمک می گیرد . در نهایت به تدریج و گام به گام شروع به راه رفتن می کند . در همه این مراحل ماهیچه ها و مغز نوزاد به تدریج رشد می کند . هر عاملی که باعث اختلال در این فرآیند رشد شود به نوزاد آسیب وارد می کند.

با رشد کودکان، علاقه آنها به کشف محیط اطراف خود نیز بیش تر میشود. کودکان معمولاً بین 12 تا 17 ماهگی آغاز به راه رفتن می کنند؛ ولی این فرآیند در کودکان مختلف متمایز است. برخی بچه ها قدرت ریسک پذیری بیشتری دارند و برخی کم تر. معمولاً بچه ها با پاهایی باز و دست هایی که به اطراف باز کرده اند قدم های بزرگی برمی دارند. آن ها با این کار تعادل شان را حفظ می کنند. سرعت این قدم ها هنوز در اختیار آن ها نیست و گاهی ممکن است به قدری تند راه بروند که نتوانند بایستند و گاهی هم آن قدر آهسته که سبب شود دائم به زمین بخورند. وسیله های متعددی برای کمک به راه رفتن کودک وجود دارند مثل: اسباب‌بازی های چرخدار، روروئک و واکر که وسایل سرگرم کننده و کمک اموزشی خوبی برای بچه به حساب می آید.

استفاده از روروئک برای کودک

کودکان عاشق این هستند که آزادانه و بدون مداخله بزرگترها راه بروند و قطعاً شما هم فرصت این را ندارید که مدام فرزند دلبدتان را همراهی کنید و مراقب وی باشید که موقع راه رفتن زمین نخورد، پس باید روروئکی انتخاب کنید که به جای شما مراقب ایمنی کودک باشد. البته که زمان گذاشتن بچه در روروئک باید محیط را بررسی کنید که خطری بچه را باتوجه به حرکت تهدید نکند. مثل راه پله، شیئی که با ضربه خوردن روروک به آن روی بچه برگردد و…

ایمنی روروئک

روروک باید برای پیشگیری از آسیب دیدن بچه در قسمت های مهم دارای ضربه گیر باشد. روروک هایی که قسمت پائین پهن تر و ضخامت بیشتری نسبت به سایر روروکها دارند از نظر ایمنی در جایگاه بالاتری قرار دارند. چرخ های روروئک پدهای ضد لغزش داشته باشند. ترمز کاهش سرعت داشته باشد، طوری که به کودک اجازه ندهد از سرعت خاصی تجاوز کند.

قابلیت حرکت آسان و روان روروئک

به خاطر داشته باشید که روروئک وسیله ای برای کمک به حرکت کودک شما است، پس باید بتواند به آسانی آن را با خود بکشد و جا به جا کند. بنابراین روروک باید به قدر کافی سبک باشد، همچنین شیوه اتصال و جنس چرخ ها باید به گونه ای باشد که بیش از حد اصطکاک ایجاد نکند.

پدر و مادر‌ها نباید در راه رفتن بچه‌ها عجله کنند

والدین باید اجازه دهند بچه روال رشد فیزیولوژیک خود را طی کند و راه بیفتد. بر همین اساس، روروئک به چند دلیل نباید استفاده شود:

  • راستایی در مفاصل را تحت تأثیر قرار می‌دهند.
  • عادت‌های حسی خوبی برای بچه ایجاد نمی‌کند. چون تنها پنجه پای کودک با زمین در تماس است و تنها از آن نقطه دریافت حسی دارد.

استفاده از روروک

فواید روروئک برای نوزادان

  • تمرین پیاده روی

روروئک به کودک شما توانایی تست تعادل و استفاده از عضلات پا را برای ایستادن و راه رفتن می‌دهد. این در حالی است که روروئک به کودک شما نحوه راه رفتن را یاد نمی‌دهد، اما می‌تواند برخی تمرینات را به او یاد بدهد که هنگام یادگیری راه رفتن به او کمک می‌کند.

  • سرگرمی و بازی

کودک شما ممکن است از سرگرمی با روروئک لذت ببرد؛ این می‌تواند به شما فرصت استراحتی بدهد که در طول روز به شدت به آن نیاز دارید.

  • سهولت حرکت:

یک کودک مستقل و کنجکاو ممکن است احساس ناامیدی کند که نتواند به تنهایی حرکت کند، بنابراین یک روروئک می‌تواند به او آزادی جست و جو در اندازه معقول و تحت نظارت دقیق والدین را بدهد.

قابلیت تنظیم ارتفاع روروئک

ارتفاع روروئک دارای اهمیت زیادی است و پاهای بچه باید به صورت کامل با زمین در تماس باشد. ارتفاع روروئک نباید به قدری کوتاه باشد که پاهای بچه خم شود و نه به اندازه ای بلند باشد که کودک عادت ‌کند بر روی نوک پنجه‌هایش راه برود. بچه‌ها در روروئک حالت بدنشان مانند زمانی است که انگار می خواهند به بغل کسی پرت شوند و بیشتر روی نوک پا راه می‌روند. بنابر‌این روروئک کمک شایانی به راه رفتن آنها نمی‌کند. به همین دلیل استفاده از روروئک خطراتی مانند چپ کردن و افتادن  هم برای بچه‌ها دارد .

معایب استفاده بیش از حد از روروئک

افراط و زیاده روی در استفاده از هر وسیله ای مطلوب و مفید نخواهد بود. در استفاده از روروک هم باید تعادل را رعایت کنید. استفاده بیش تر از ۳۰ دقیقه از روروک در روز برای بچه زیان آور است و روی الگوهای یادگیری اش در راه رفتن اثر منفی می گذارد. هر وسیله ای مزایا و معایبی دارد که کنترل این نقاط مثبت و منفی کاملاً به دست خود شماست.

کودکان در حالت عادی بین 12 تا 17 ماهگی راه می‌افتند و اگر بیشتر از این زمان طول بکشد، تأخیر در رشد دارند. راه افتادن کودک زود‌تر از این زمان نیز باعث می‌شود در 18 تا 20 سالگی دچار کمر‌درد و زانو‌درد شوند. پدر و مادر‌ها می‌توانند برای راه افتادن کودک ایجاد انگیزه کنند. به این صورت که اسباب‌بازی یا وسیله‌ای را در مسافتی دور بگذارند و بچه را تشویق کنند تا به آن برسد یا خودشان دور بایستند و آغوششان را باز کنند تا کودک خود را به آنها برساند.

شما میتوانید انواع روروک های مورد نظر خود را از سیسمونی بی بی ماما مشاهده کنید و پس از مقایسه آنها، روروئک ای که مورد نیاز شما و کودک دلبندتان است را انتخاب و خریداری کنید.

-10%
90,000 تومان
-5%
95,000 تومان
-20%
96,000 تومان
-22%
280,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *