علت خندیدن نوزاد در خواب چیست؟

خندیدن نوزاد در خواب که هیپنوجلی (hypnogely) نیز نامیده می شود، یک اتفاق نسبتاً رایج است که اغلب در نوزادان دیده می شود. هیچ چیز لذت بخش تر از لبخند زیبای کودک نمی باشد . همه شما دوست دارید که به عنوان یک پدر یا مادر این لبخند زیبا را در کودک خود ببینید تا حس رضایت را در خود احساس کنید اما واقعا علت لبخند زدن نوزاد در خواب چیست ؟

شاید اولین چیزی که به ذهنتان برسد، می تواند در مورد عشق و یا بازیگوشی نوزادتان باشد اما بعد از مدتی واقعا در مورد این مسئله کنجکاو می شوید که چه چیزی در خواب، لبخند را بر لب نوزادتان آورده است.

نوزادان در خواب لبخند می زنند و گاهی اوقات به طورر کامل می خندند که علت آن عملکرد مغز آن ها می باشد و در مرحله ای از خواب هستند که به آن REM می گویند. لبخند نوزاد یک نوع واکنش و پاسخ به رویاهایش است و تقریبا غیر ممکن است که بتوان محتوای این رویا را شرح داد زیرا هیچ کس از افکار کودکان خبر ندارد اما این لبخند چیزی به جز پاسخ به یک رویا نیست.

 

خوابیدن چگونه می تواند علت لبخند زدن نوزاد باشد ؟

برای این که به جواب این سوال برسیم باید در مورد مراحل خواب نوزاد اطلاعات کسب کنیم. دو مرحله اولیه در خواب وجود دارد که در یکی از آن ها حرکت سریع چشم وجود ندارد و به آن NREM می گویند و در دیگری حرکت سریع چشم وجود دارد که به آن REM می گویند.

 

آشنایی با چرخه های REM

درک خواب هنگام نگاه کردن به خنده در خواب مهم است. دو نوع خواب اصلی وجود دارد: حرکت سریع چشم REM  و خواب غیرREM  . در طول یک شب، شما چندین چرخه خواب REM و غیر REM را پشت سر می گذارید. خواب غیر REM در سه مرحله رخ می دهد:

  1. مرحله 1 : این مرحله ای است که از بیداری به خواب می روید. این مرحله بسیار کوتاه است و در طی آن تنفس شما کند می شود، ماهیچه های شما شروع به شل شدن می کنند و امواج مغزی شما کاهش می یابد.
  2. مرحله 2 : این مرحله همان خواب سبک قبل از خواب عمیق تر است. در این مرحله، فعالیت قلب و تنفس شما کندتر می شود و ماهیچه های شما حتی بیشتر از قبل شل می شوند. حرکات چشم شما در زیر پلک ها متوقف شده و فعالیت مغز نیز با دوره های پراکنده فعالیت الکتریکی کند می شود.
  3. مرحله 3 : شما به آخرین مرحله خواب نیاز دارید تا احساس شادابی کنید. این مرحله بیشتر در نیمه اول شب اتفاق می افتد. در این مدت ضربان قلب، تنفس و امواج مغزی شما در کندترین نقطه خود قرار دارند.

اما خواب REM زمانی است که بیشتر رویاهای شما در طی آن رخ می دهد. این مرحله، ابتدا حدود یک ساعت و نیم پس از به خواب رفتن شروع می شود. همانطور که از نام آن پیداست، در این مرحله چشمان شما خیلی سریع زیر پلک هایتان به جلو و عقب حرکت می کنند. به علاوه در این زمان امواج مغزی شما نیز متفاوت بوده و به زمانی که بیدار هستید، نزدیک است.

در حالی که الگوی تنفس شما نامنظم است و ضربان قلب و فشار خون شما مشابه زمانی است که بیدار هستید، دست ها و پاهای شما موقتا فلج می شوند. این به این دلیل است که شما فعالیتی را که ممکن است در رویاهای خود انجام می دهید، در عالم واقعیت انجام ندهید.

خندیدن در خواب معمولاً در طول خواب REM اتفاق می افتد، اگرچه مواردی نیز وجود دارد که در خواب غیر REM نیز خندیدن رخ می دهد. گاهی اوقات به این پاراسومنیا گفته می شود، نوعی اختلال خواب که باعث حرکات، ادراکات یا احساسات غیرعادی می شود که در طول خواب اتفاق می افتند.

 

علت خندیدن نوزاد در خواب چیست؟

کاملاً مشخص نیست که چه چیزی باعث خندیدن نوزاد در خواب می شود. ما به طور قطع نمی دانیم که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اگرچه آن ها مرحله معادل خواب REM به نام خواب فعال را تجربه می کنند.

از آنجایی که واقعاً نمی توان فهمید که آیا نوزادان خواب می بینند یا خیر، اعتقاد بر این است که وقتی نوزادان در خواب می خندند، اغلب یک رفلکس و پاسخ به خوابی است که می بینند. به عنوان مثال، بسیاری از محققان خاطرنشان می کنند که نوزادان ممکن است در طول خواب فعال در خواب تکان بخورند یا لبخند بزنند.

وقتی نوزادان این نوع خواب را تجربه می کنند، بدن آن ها می تواند حرکات غیرارادی انجام دهد. این حرکات غیرارادی ممکن است به لبخند و خنده نوزادان در این دوران منجر شود.

 

کلام آخر

کودک هنگام خواب خنده را لمس نمی کند، اما کودک از نظر عاطفی و جسمی در حال رشد است، پس این نشانه مهمی است. درک این نکته برای مادران مهم است که نوزادان مختلف ممکن است مراحل یادگیری و اهداف رشد متفاوتی داشته باشند. اگر کودک آنها برخی از نقاط عطف را نشان نمی دهد، نباید بی جهت ضربه بخورند. در عین حال اگر کودک شما از لبخند و خنده طبیعی خود لذت می برد، بدانید که کودک شما خوشحال و راضی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *