خواب نوزادان چگونه است

استراحت و خواب کودک

میانگین زمان خواب نوزاد :

به طور متوسط نوزادان در حدود 8 تا 9 ساعت در روز و حدود 8 ساعت در شب می خوابند. البته اکثر نوزادان در ابتدا نمی توانند در طول شب بطور پیوسته در حدود 6 تا 8 ساعت بخوابند و معمولاً تا سن 3 ماهگی چندین بار در طول شب بیدار می شوند. الگوی خواب نوزاد از هنگامی که در شکم مادر است شروع به شکل گیری می کند.

اغلب نوزادان هر 3 الی 4 ساعت برای شیر خوردن بیدار می شوند. اگر نوزاد شما خودش برای شیر خوردن در طول شب بیدار نمی شود، لازم نیست که شما برای تغذیه و شیر دادن نوزاد را بیدار کنید مگر آنکه پزشک به شما این را توصیه کرده باشد. البته تا هفته پنجم و ششم اجازه ندهید نوزادتان بیش از 5 ساعت بدون شیر بخوابد.

 

خواب نوزادان چگونه باید باشد؟

نه تنها خواب نوزاد به بدن او کمک می کند تا انرژی هایش را نگهداری و ذخیره کند، بلکه خوابیدن برای رشد مغزی نوزاد نیز بسیار مهم است. نوزادان به طور متوسط بیشتر طول شب و روز را در خواب سپری می کنند و هر چند ساعت یکبار برای شیرخوردن بیدار می شوند. معمولاً برای پدران و مادران تازه بسیار مشکل است که بدانند خواب نوزادان چه میزان است.

کودکان و نوزادان نیز مانند بزرگسالان مراحل مختلف خواب دارند و در هر مرحله عمق خواب آنها نیز تغییر می کند. بسته به مرحله خواب، نوزادان می توانند در خواب دست و پا زده و در حرکت باشند و یا آرام و بدون حرکت در جای خود دراز بکشند. در حدود 8 ماهگی جنین شروع به خواب با حرکت یا خواب آرام می کند.

 

انواع خواب نوزاد :

1- خواب نوزاد در مرحله REM یا حرکت سریع چشم ها :

این مرحله از خواب نوزاد، خواب سبک است که در این مرحله نوزاد خواب نیز می بیند و چشم های او با سرعت به جلو و عقب حرکت می کند. با اینکه نوزادان حدود 16 ساعت در شبانه روز می خوابند، حدوداً نیمی از این زمان خواب rem می باشند. کودکان بزرگتر و بزرگسالان بسیار کمتر از این زمان می خوابند و تنها چند ساعت را در خواب rem سپری می کنند.

2- خواب نوزاد در مرحله غیر REM :

مرحله اول خواب نوزاد: چرت زدن- چشم ها بر روی هم می افتند، ممکن است باز و بسته شوند.

مرحله دوم خواب نوزاد: خواب سبک- نوزاد دست و پایش را حرکت می دهد و ممکن است با صدا از جا پریده و تکان بخورد.

مرحله سوم خواب نوزاد: خواب سنگین- در این مرحله نوزاد آرام و بدون حرکت است.

مرحله چهارم خواب نوزاد: خواب بسیار سنگین- در این مرحله نوزاد کاملاً آرام و بدون حرکت است و حتی با سر وصدا نیز تکان نمی خورد.

نوزاد در هر بار خوابیدن ابتدا وارد مرحله اول و سپس مرحله 2 و 3 و 4 می شود پس آن به مرحله 3 بازگشته و بعد مجدداً وارد مرحله 2 شده و پس از آن وارد خواب rem می گردد. این سیکل ممکن است چندین بار در طول خواب او رخ دهد. بعضی از نوزادان هنگامی که از مرحله خواب بسیار عمیق وارد خواب سبک می شوند ممکن است به طور کامل بیدار شده و در چند ماه اول برایشان مشکل باشد که دوباره به خواب برگردند.

 

نکته مهم :

نوزادان معمولاً بلافاصله پس از بیدار شدن، بسیار هوشیار هستند و به اطراف نگاه کرده و متوجه پیرامون خود می باشند. در صورت شنیدن صدا به آن پاسخ نیز می دهند. اما بلافاصله پس از این زمان آرام ولی هوشیار، زمان گریه نوزاد فرا می رسد که او دست و پای خود را به شدت تکان داده و شروع به گریه می کند. بنابراین اگر بلافاصله پس از بیدار شدن نوزاد به او شیر بدهید می توانید از وارد شدن او به فاز گریه جلوگیری کنید.

 

شما میتوانید انواع سرویس خواب کودک خود را همینجا مشاهده کرده و سیسمونی کامل خودتان را از فروشگاه بی بی ماما با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

-21%
198,000 تومان
-17%
830,000 تومان
-17%
830,000 تومان
-19%
390,000 تومان

1 دیدگاه در “خواب نوزادان چگونه است

  1. اشتراک ها: علت خندیدن نوزاد در خواب چیست؟ - سیسمونی بیبی ماما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *