درمان گزیدگی و نیش حشرات در نوزادان

درمان نیش حشرات در نوزادان و کودکان

نیش زدن و گزیده شدن کودک توسط پشه و سایر حشرات

برای کودکان، گزیده شدن و نیش خوردن توسط حشرات تجربه‌ای رایج است و بیشتر بچه‌ها معمولاً واکنش خفیفی به آن نشان می‌دهند. اما گاهی نیز ممکن است کودک شما به نیش برخی حشرات آلرژی داشته باشد که در این صورت لازم است علائم این واکنش آلرژیک را بشناسید. در این مطلب می‌توانید با گزیدن و نیش خوردن کودک توسط حشرات و راهکارهای درمانی آن آشنا شوید.

هم زمان با گرم شدن هوا و تمایل خانواده ها به گردش و تفریح و گذراندن اوقات فراغت در بیرون از منزل احتمال آسیب دیدن کودکان در اثر گزیدن توسط حشرات افزایش می یابد. پشه ها بیشتر در مناطق مرطوب ، در میان چمن زار ها و بوته ها زندگی می کنند. نقاطی که در آن ها آب راکد وجود دارد مانند استخر ها ، تالاب ها از دیگر زیست گاه های حشرات هستند. پشه ها در حین نیش زدن و مکیدن خون بزاق خود را وارد بدن انسان می کنند ، این بزاق سبب واکنش سیستم ایمنی بدن و ایجاد تورم ، قرمزی ، و خارش در پوست می شود.

 

نیش زدن و گزش کودک

حشرات سمی زهر سمی خود را از طریق نیش به بدن ما تزریق می‌کنند، اما حشرات غیرسمی، از راه گزش و گزیدن و برای تغذیه از خون ما استفاده می‌کنند. پشه‌، خرمگس، کنه و بعضی از عنکبوت‌ها اغلب تنها باعث ایجاد خارش یا سوزش اندک و ورمی جزئی می‌شوند، اما نیش زنبورها می‌تواند دردناک باشد؛ البته تحمل نیش یک پشه برای بزرگسالان هم ناراحت‌کننده است. بنابراین، واکنش فرزند شما به میزان حساسیتش به آن حشره‌‌ای که توسط آن گزیده شده است ارتباط دارد.

 

نحوه شناسایی انواع نیش حشرات

با استفاده از این راهنما می توانید انواع مختلف نیش حشرات را شناسایی کنید :

۱- زنبور: نیش زنبور های عسل باعث تورم، قرمزی و درد فوری می شود. زنبور ها معمولا در نزدیکی گل ها و بوته ها یافت می شوند و نیش آن ها سبب ایجاد واکنش های آلرژیک در بدن می شود.

۲- مورچه: گزیدن مورچه بلافاصله باعث سوزش و درد می شود. اگر تعداد این گزیدن ها در بدن کودک شما زیاد است و نواحی مختلف بدن در اثر آن متورم شده بهتر است به پزشک مراجعه نمایید.

۳- پشه: نیش پشه ها ممکن است فورا مشکلی ایجاد نکند اما بعدا قرمز و متورم شده و ایجاد خارش می کند.

۴- عنکبوت: ممکن است در ابتدا متوجه نیش عنکبوت نشوید، اما در بدن کودک خود یک منطقه دردناک و قرمز پر از مایع که توسط یک حلقه قرمز یا بنفش احاطه شده را مشاهده کرده اید لازم است در این مورد سریعا به پزشک مراجعه کنید.

 

علائم واکنش آلرژیک بدن نسبت به نیش حشرات:

اگر کودک شما علائم زیر را داشته باشد نشان دهنده واکنش آلرژیک بدن نسبت به نیش نوعی حشره است.

۱- سرفه کردن

۲- مشکل تنفسی

۳- گیجی

۴- سردرد

۵- کهیر در سراسر بدن(قرمزی و خارش پوست)

۶- مشکل در بلعیدن

۷- استفراغ

۸- تورم زبان یا لب

۹- وجود نقاط تیره به شکل کبودی در بدن

۱۰- برآمدگی سفت قرمز یا قهوه ای با احساس خارش زیاد

اگر نیش حشرات در نواحی مانند چشم ، دهان یا گلوی کودک شما باشد باید به پزشک مراجعه نمایید. توجه داشته باشید که واکنش کودکان نسبت به نیش پشه بیشتر از بزرگسالان است. زیرا حساسیت پوست و بدن کودکان به مراتب بیشتر از بزرگسالان می باشد.

 

برای درمان گزیدگی در کودکان چه باید کرد؟

برای درمان نیش پشه در نوزادان و بهبود پوست آن‌ها سه نکته زیر را در نظر بگیرید:

  • استفاده از یخ برای درمان ورم نیش پشه و کنترل خارش ناشی از آن و همچنین از بین بردن قرمزی جای نیش پشه کمک می‌کند.
  • کالامین بهترین پماد برای نیش حشرات است و درمانی سریع و آسان برای این عارضه محسوب می‌شود؛ اما پیش از مصرف آن برای نوزاد خود حتما با پزشک مشورت کنید. پماد هیدروکورتیزون برای نیش حشرات در نوزادان کاربرد ندارد.
  • از خارش نواحی نیش پشه توسط کودک جلوگیری کنید؛ چون باعث پخش شدن آن و تحریک ناحیه صدمه‌دیده می‌شود.

 

شما همچنین می‌توانید از روش‌های خانگی درمان نیش پشه در نوزادان نیز کمک بگیرید، ازجمله:

جوش ‌شیرین: استفاده از جوش‌شیرین یک روش ارزان و مؤثر برای درمان نیش پشه در نوزادان است و در بین مادران بسیار محبوب است. جوش‌شیرین می‌تواند سطح pH را به‌سرعت به سطح متعادل بازگرداند و به کاهش خارش کمک کند. یک قاشق چای‌خوری جوش‌شیرین را در یک فنجان آب حل کنید. یک حوله نرم را درون آن فرو کنید و به مدت 10 دقیقه آن را روی مناطق گزیده قرار دهید.

 

یخ: یخ به جلوگیری از التهاب کمک می‌کند و باعث می‌شود تا نیش پشه به مناطق اطراف منتشر نشود. چند حبه یخ را در یک پارچه تمیز و نرم قرار دهید و مرتباً آن را روی پوست کودک بگذارید و بردارید. چون پوست نوزاد بسیار حساس است نباید یخ را بیش از 10 ثانیه روی پوست او قرار دهید. این روش درمانی ساده اما مؤثر، درد و ناراحتی ناشی از پشه گزیدگی در نوزادان را به‌سرعت بهبود می‌بخشد.

 

نمک: برای تسکین سریع ناحیه، پوست کودک را با نمک دریا و آب تمیز کنید؛ مانند لیمو، نمک نیز خاصیت ضد التهاب دارد؛ بنابراین می‌تواند یک روش مؤثر درمان نیش پشه در نوزادان و از بین بردن قرمزی جای نیش پشه باشد.

 

آلوئه ورا: آلوئه ورا یک ضدعفونی‌کننده طبیعی است و ژل آن یک ماده تسکین‌دهنده برای درمان نیش پشه در نوزادان است. ژل را برای چند دقیقه در یخچال نگه دارید و سپس آن را روی ناحیه آسیب‌دیده بمالید. آلوئه ورا باعث کاهش خارش، تورم و درد ناشی از نیش حشرات خواهد شد. معمولاً از عصاره آلوئه ورا در پمادها برای نیش پشه کودک نیز استفاده می‌شود.

 

عسل: عسل کاربردهای زیادی در دنیای درمان‌های خانگی دارد. ازآنجاکه عسل دارای خاصیت ضد باکتری و ضد التهاب است، جای نیش پشه را تسکین داده و التهاب ناشی از آن را کنترل می‌کند. عسل برای درمان پف روی پلک ناشی از نیش پشه نیز مؤثر است.

 

لیمو: لیمو یک درمان خانگی در دسترس است که خواص ضدالتهابی و بی‌حسی بسیار خوبی دارد. این امر آن را به یکی از بهترین روش‌های خانگی برای درمان نیش پشه در کودکان تبدیل می‌کند. یک لیمو را دو قسمت کرده و مستقیماً روی نیش بمالید. می‌توانید از آب‌لیمو تازه نیز برای استفاده روی پوست استفاده کنید.

 

سیر: سیر، یک مرهم آرامش‌بخش که برای درمان ورم نیش پشه و رفع خارش آن مؤثر است. علاوه بر این، بوی تند سیر پشه‌ها را از کودک شما دور نگه می‌دارد. سیر را خرد کنید و آن را به‌آرامی روی محل پشه گزیدگی در نوزادان بزنید. بعد از چند دقیقه آن را با پارچه مرطوب تمیز کنید.

 

علت پشه گزیدگی در نوزادان چیست؟

محیط غیربهداشتی: وجود آب‌های راکد و زباله‌ها باعث جذب بیشتر حشرات می‌شود. اگر این موارد در خانه شما یا اطراف آن وجود دارند، احتمال پشه گزیدگی در نوزادان بیشتر است.

 

در معرض قرار گرفتن پوست: یک علت پشه گزیدگی در نوزادان این است که پوست بدن آن‌ها در معرض گزش حشرات قرار داشته باشد. پس با پوشاندن لباس های مناسب از دست و پای نوزاد در برابر حشرات محافظت کنید.

 

رطوبت: حوله و لباس‌های مرطوب، نشتی سقف و هرگونه رطوبت راهی برای دعوت پشه‌ها به منزل است و باید در مواقعی که نوزاد در خانه دارید، از رطوبت منزل جلوگیری کنید.

 

نپوشاندن روی غذاها: بوی مواد غذایی موجود در محیط نیز می‌تواند به جذب حشرات در محیط دامن بزند.

 

لوسیون و کرم‌های عطری: اگر در اتاق‌خواب کودک خود روغن‌های کودک، پودرهای عطری، لوسیون و کرم‌های او را نگه می‌دارید و یا دائماً بر روی بدن او از این محصولات استفاده می‌کنید، او را در معرض گزش حشرات قرار خواهید داد.

 

عرق کردن: بو و گرمای عرق پشه‌ها را به خود جذب می‌کند. اگر نوزاد یا کودک شما عرق کرد، از یک حوله نرم برای پاک کردن آن استفاده کنید. اجازه ندهید که عرق روی بدن کوچک نوزاد وجود داشته باشد.

 

تزئینات خانگی آبی: آبشارهای فانتزی همراه با چراغ‌های چشمک‌زن و صدای شرشر آب، جلوه زیبایی به خانه شما می‌بخشد اما این نوع از تزئینات باعث جذب و پرورش پشه‌ها در خانه شما می‌شود. کودک معصوم شما می‌تواند به یک هدف آسان برای چنین پشه‌های خانگی تبدیل شود.

 

پیشگیری از پشه گزیدگی در نوزادان

ازآنجاکه همیشه پیشگیری همیشه بهتر از درمان است، اقدامات زیر را انجام دهید تا کودک شما از گزش پشه در امان باشد:

  • برای پیشگیری از پشه گزیدگی در نوزادان و کودکان در اطراف تخت و یا صندلی مخصوص آن‌ها یک پشه بند نصب کنید.
  • همیشه باید بازوها و پاهای کودک خود را با پوشاندن لباس‌های پوشیده محافظت کنید، مخصوصاً در طول فصولی که پشه در آن زیادتر است.
  • هرگز از مواد دافع حشرات یا اسپری حشره کش در اتاق کودکان زیر دو سال استفاده نکنید. مواد حشره‌کش معمولاً حاوی DEET هستند که برای نوزادان ایمن نیست.
  • شما می‌توانید از کرم ضد حشره نوزاد استفاده کنید. در پماد ضد گزش حشرات برای کودکان از مواد دافع حشرات استفاده شده است؛ درعین‌حال ترکیباتی که برای بدن نوزاد مضر باشند در آن‌ها وجود ندارد.
  • پنجره‌های خانه به‌ویژه پنجره اتاق کودکان را با استفاده از پشه‌بند یا توری‌های مخصوص بپوشانید.
  • شب‌ها تمام درها و پنجره‌ها را ببندید تا راه ورود حشرات تا حد امکان مسدود شود.
  • ازآنجایی‌که پشه‌ها تمایل به رنگ‌های تیره دارند، بهتر است که به کودک خود لباس‌هایی با رنگ روشن بپوشانید. اگر در اتاق کودک شما لامپ‌های ماوراءبنفش، آبی یا فلورسنت وجود دارد آن‌ها را عوض کنید.

 

با توجه به نکاتی که گفته شد، شما میتوانید انواع پشه بند های مناسب برای کودک خود را از فروشگاه سیسمونی بیبی ماما مشاهده کنید و محصول مورد نیاز کودک دلبندتان را انتخاب و خریداری کنید.

 

-32%
150,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *