گرم کردن شیر خشک نوزاد

گرم کردن شیر خشک نوزاد

تغذیه کودک، یکی از مهم‌ترین مسائل در روند رشد و آینده‌ی هر کودکی است. موضوعی که جای بحث فراوانی دارد و برای والدین که در ابتدای تجربه پدر و مادر بودن قرار گرفتند، هزاران سوال وجود دارد.

شیر یکی از اصلی‌ترین مواد غذایی است که از اولین روز به ‌دنیا آمدن تا آخرین روزهای زندگی می‌تواند همراه ما باشد. اما چه نوع شیری؟ از چه زمانی؟ شیری که به نوزاد و کودک داده می‌شود از یک نوع است؟ متخصصان تغذیه کودک معتقدند پس از گذشت یک‌سالگی در کودکان می‌توان به آن‌ها شیر پاستوریزه داد. اما چه ‌مقدار و با چه شرایطی؟

آماده‌سازی شیر خشک کودک سخت نیست، اما مهم است که آن را به نسبت صحیح با آب مخلوط کنید تا کودکتان مقدار مناسب از مواد مغذی را دریافت کند. برای خرید و نگهداری از شیر خشک نیز لازم است از نکات مهمی آگاه باشید. همچنین مهم است که اقدامات احتیاطی برای محافظت کودک از بیماری‌های ناشی از مواد غذایی انجام شود، زیرا آنها ایمنی زیادی در مقابل میکروب‌ها ندارند، به ویژه زمانی که نوزادان خیلی کوچک هستند.

بسیاری از مادران این پرسش برایشان پیش می آید که آیا باید حتما قبل از دادن شیر خشک به فرزندشان، آن را گرم کنند؟ این کار ممکن است همیشه قابل انجام نباشد. مخصوصا زمان هایی که مادر روز پر مشغله ای دارد و از قضا، دست تنها است. گاهی نیز پیش می آید که به دلیل مشغول بودن فکر، مادران شیر را بدون گرم کردن به کوچولوی خود می دهند. به همین علت موجی از استرس و نگرانی به سراغ وی می آید که با این کار چه خطرات یا عوارضی ممکن است متوجه فرزندش باشد. در این مقاله به بررسی کلی این موضوع خواهیم پرداخت.

 

آیا الزامی برای گرم کردن شیر خشک نوزاد وجود دارد؟

کوتاه ترین جواب برای این پرسش رایج و پر تکرار مادران “خیر” است. معمولاً الزامی برای گرم کردن شیر یا شیر خشک نوزاد وجود ندارد. این تصمیم بیشتر از هر چیز دیگری یک اولویت شخصی است. به این معنی که مادر باید به فرزند خود و وضعیت زمانی خود نگاه کند و ببیند دادن شیر گرم برای فرزندش خوشایند تر و بهتر است یا شیر ولرم و یا حتی شیر سرد؟ برخی از شیرخواران و کودکان، شیر خشک را فقط زمانی برای نوشیدن مناسب می دانند که آن را در دمای اتاق یا حتی وقتی کمی خنک شده باشد، دوست دارند.

بسیاری از مادران که شیر خود را که از قبل دوشیده اند یا شیر خشک به فرزندشان می دهند، گرم نمی کنند و آن را بیرون از یخچال نگه می دارند. اگر فرزند شما عادت دارد بطری های شیر خشک گرم را بخورد بهتر است که عادت او را تغییر ندهید و همچنان شیر او را گرم نمایید. اگر او یک کودک بسیار آسان گیر است، ممکن است اهمیتی به سرد بودن شیرش ندهد. به هر حال اگر دوست دارید احتمالاً می توانید آن را برای یک بار هم که شده امتحان کنید. علاوه بر این موارد، عدم نیاز به گرم کردن بطری های شیر خشک، بسیار راحت تر است.

 

نکات مهم برای گرم کردن شیر خشک

اگر تصمیم دارید که شیر گرم به فرزند خود بدهید، باید نکات بسیار مهمی را در نظر بگیرید. گرم کردن شیر برای کودکان، به آسانی شیر گرم کردن برای بزرگسالان نیست. کودکان حساس تر هستند و سیستم ایمنی بدنشان نیز هنوز تکامل نیافته است. بنابراین باید تمام نکات احتیاطی را برای نحوه گرم کردن شیر در نظر بگیرید. در ادامه به برخی از نکات بسیار مهم اشاره می کنیم:

 

۱. بطری های شیر را در مایکروویو گرم نکنید، سازمان پیشگیری و کنترل بیماری ( CDC )  گوشزد می کند که شیر خشکی که در ماکروویو قرار می گیرد، ممکن است به طور ناموزونی گرم شود. به این ترتیب برخی قسمت های آن بسیار داغ می شود. این حالت می تواند دهان کودک شما را بسوزاند. بنابراین بهتر است از مایکروویو برای گرم کردن شیر کودک استفاده نکنید.

 

۲. راه های جایگزین برای گرم کردن شیر، به خاطر داشته باشید که گرم كردن بطری با استفاده از دستگاه های گرم كننده بطری نوزاد یا قرار دادن بطری در مقداری آب گرم بسیار ایمن تر از ماکروویو است.

 

۳. می توانید شیشه را در آب گرم (نه جوش) قرار دهید یا زیر شیر آب گرم بگیرید. البته باید گفت که از نظر سلامتی گرم کردن شیر هیچ مزیت خاصی ندارد (هر چند کودک ممکن است شیر گرم را ترجیح دهد). همچنین چند قطره از شیر گرم شده مخصوص شیرخواران را ابتدا پشت دست خود بریزید تا ببینید گرم است یا خیر.

 

۴. شیر را زیاد گرم نکنید، بیش از ۱۰ دقیقه بطری را بر روی حرارت نگذارید. این کار ممکن است باعث تولید باکتری در شیر خشک یا شیر مادر شود. این باکتری ها دلیل اصلی اسهال نوزادان هستند.

 

۵. بعد از گرم کردن شیر شیشه را تکان دهید، اگر هنوز هم ترجیح می دهید که شیر گرم شده را به فرزند دلبند خود برای تغذیه بدهید؛ بطری شیر او را قبل از استفاده به شدت تکان بدهید. همچنین حتما قبل از دادن آن به کودک، دمای شیر خشک را پشت دستتان آزمایش کنید.

 

۶. هر شیشه شیری برای گرم کردن شیر مناسب نیست، همان طور که می دانید بیشتر مواد پلاستیکی را نباید در معرض گرما قرار داد. زیرا مواد مضر و سرطان زای موجود در ترکیب خود را به داخل ماده غذایی وارد می کند. از شیشه شیرهای حاوی BPA استفاده نکنید.

 

بیشتر بخوانید : راهکارهای افزایش شیر مادر در دوران شیردهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *