کوتاه کردن و گرفتن ناخن‌ نوزاد

کوتاه کردن و گرفتن ناخن‌ نوزاد

کوتاه کردن ناخن‌های نوزاد احتمالاً یکی از اولین کارهای ترسناک است که شما به عنوان یک مادر جدید تجربه می‌کنید. ناخن‌های نوزادان نرم‌ و تیز است و به راحتی می‌تواند صورت شما یا خودش را خراش بدهد. ناخن‌های کوچک دست نوزاد آن‌قدر سریع رشد می‌کند که ممکن است لازم باشد آنها را چند بار در هفته کوتاه کنید، اما ناخن‌های پای آنها کمتر به کوتاه کردن نیاز دارد.

برخی از والدین فکر می کنند چون ناخن نوزاد بسیار نرم است، پس مهم نیست آن را کوتاه نکنند، درست است که ناخن کودک تان نرم است، اما تیزی خود را دارد و نوزاد چون کنترل کمی بر دست هایش دارد، ممکن است صورتش را با ناخن های بلندش بخراشد. بسیاری از والدین به خاطر این که ناخن های کودک شان خیلی ظریف و نرم است، نمی‌ توانند این کار را انجام دهند؛ اما اگر نکات مهم را در این باره بدانید، متوجه می‌ شوید که انجام این کار هرگز سخت نیست.

 

چرا باید ناخن‌های نوزاد را کوتاه کنیم؟

ناخن نوزاد ممکن است نرم‌تر و قابل انعطاف‌تر از ناخن‌های بزرگسالان باشد. اما می‌توانند آسیب قابل توجهی را باعث شوند. آن ناخن‌های ریز بسیار تیز هستند! اگر تا به حال ناخن‌های یک نوزاد تازه متولد شده را لمس کرده باشید، می‌دانید که چقدر برنده هستند. متاسفانه نوزادان کوچک‌تر کنترل دستان خود را ندارند، این بیشتر به دلیل عدم کنترل عضلات آنهاست که رخ می‌دهد. گاهی اوقات انگشتان آنها به نقاط آسیب پذیر مانند چشم خودشان می‌خورد. “مدتی است که در اطراف چشم نوزاد کوچک من خراش‌هایی دیده می‌شود. با اینکه هر هفته ناخن‌هایش را کوتاه می‌کنم”. بنابراین نتیجه می‌گیریم که ناخن‌های نوزاد رشد سریعی دارند.

 

ناخن نوزاد را کی بگیریم؟

ناخن ها در کودکان معمولاً خیلی سریع رشد می کنند. هر زمان که احساس کردید ناخن هایش بلند شده اند، باید سریع آن ها را کوتاه کنید‌. ناخن انگشتان برخی نوزادان دیر رشد می‌کنند و برای برخی دیگر زود به زود بلند می‌شود. تعداد دفعات گرفتن ناخن در کودکان مختلف متفاوت است. گاهی اوقات بعضی از کودکان یک بار در هفته و بعضی دیگر ممکن است دو بار در ماه نیاز به گرفتن ناخن داشته باشند.

 

مراحل کوتاه کردن ناخن‌های نوزاد

بهترین زمان برای گرفتن ناخن نوزاد بعد از حمام دادن نوزاد است، زیرا ناخن‌های او نرم‌تر است و راحت‌تر گرفته می‌شود. همچنین اگر کودکتان خواب باشد هم یکی از زمان‌های مناسب برای گرفتن ناخن‌هایش است، زیرا کودک دستش را تکان نمی‌دهد و شما راحت می‌توانید ناخن‌ها را کوتاه کنید، بدون اینکه باعث بریدن پوستش شوید. اما اگر ناخن‌های نوزاد را هنگام بیداری کوتاه می‌کنید، بهتر است از یکی از اطرافیانتان بخواهید که او را نگه دارد و او را سرگرم کند تا خیلی تکان نخورد و شما بتوانید ناخن‌هایش را با خیال راحت کوتاه کنید. مراحل کوتاه کردن ناخن‌های نوزاد شامل موارد زیر است:

  • دست‌هایتان را تمیز بشویید.
  • بهتر است از یک قیچی نوزاد، ناخن‌گیر ظریف یا ناخن‌گیر مخصوص نوزاد استفاده کنید.
  • هنگام گرفتن ناخن‌ها، نور کافی برای دیدن دست نوزاد داشته باشید.
  • یک وضعیت مناسب پیدا کنید، روی صندلی بنشینید و نوزاد را در دامان خود بگذارید، یا زمانی که خوابیده او را روی تخت خودش قرار دهید.
  • هنگام کوتاه کردن ناخن‌ها دست کودک را نگه دارید.
  • نوک انگشت نوزاد را به عقب فشار دهید تا از بریدن پوست جلوگیری شود.
  • ناخن‌های دست را موازی با انحنای انگشت کوتاه کنید.
  • برای صاف کردن گوشه‌های تیز ناخن از سوهان ناخن ظریف استفاده کنید.
  • ناخن‌های پا را نیز فراموش نکنید و آنها را صاف کوتاه کنید.

پزشکان توصیه می‌کنند در چند هفتۀ اول زندگی نوزاد، بهتر است فقط از سوهان ناخن استفاده کنید، زیرا ناخن‌ها بسیار نرم است و نیاز زیادی به ناخن‌گیر یا قیچی نیست. درصورت استفاده از ناخن گیر حتماً و حتماً باید از ناخن گیر مخصوص نوزاد استفاده کنید. بعضی از قیچی ها هم مخصوص ناخن نوزاد هستند. در غیر این صورت هیچ وسیله دیگری را برای او استفاده نکنید. از دستمال کاغذی و گوش پاک هم می توانید برای پاک کردن آلودگی‌ های ناخن استفاده کنید.

 

انواع ابزارها برای گرفتن ناخن نوزاد

  • سوهان: اگر نوزاد شما کمتر از یک ماه دارد، فقط از سوهان کوچک مخصوص برای کوتاه کردن ناخن‌های او استفاده کنید.
  • ناخن گیر: ناخن گیرهای کوچک مخصوص کودک می‌توانند ابزار مناسبی برای گرفتن ناخن نوزاد باشند.
  • قیچی: قیچی‌های کوچک که خیلی تیز نباشند، می‌توانند در گرفتن ناخن نوزادان به شما کمک کنند. این قیچی‌ها سر گردی دارند.

نکته: ابزار مخصوص گرفتن ناخن کودک ابزاری شخصی است پس از آن برای خود یا بچه‌های دیگر استفاده نکنید.

 

چه کاری نباید انجام داد؟

حتما به نکات زیر برای کوتاه کردن ناخن نوزاد توجه کنید:

  • ناخن‌های نوزاد را با دندان نبرید: هنگامی که دسترسی به یک وسیله برای کوتاه کردن ناخن ندارید و شما از بلند و تیز بودن لبه ناخن‌ها ناراحت هستید، ممکن است به این فکر بیفتید که با دندان‌های خود این کار را امتحان کنید. اما لطفاً منصرف شوید. با این روش شما از دهان خود میکروب وارد می‌کنید که می‌تواند یک عفونت ویروسی یا باکتریایی ایجاد کند. همچنین موجب می شود که لبه‌های ناخن‌ها تیزتر شوند.
  • ناخن نوزاد را جدا نکنید: حتی اگر فقط بخش کوچکی از ناخن کودک شکسته شده باشد، وسوسه نشوید که با کشیدن آن را جدا کنید. با این کار می‌توانید رشد ناخن را متوقف کنید. متوقف شدن رشد ناخن‌ها می‌تواند آنها را دردناک و عفونی کند. هر دو این روش‌ها می‌توانند قسمت زیادی از ناخن‌ها را از بین ببرند و باعث آسیب به انگشتان پا یا دست نوزاد شوند.
  • ناخن های نوزاد را در شب کوتاه نکنید: بهتر است این کار را نکنید چراکه در شب روشنایی کمتر است و چشم‌ها خسته‌ترند. به همین دلیل امکان زخم کردن انگشت نوزاد وجود دارد.

 

اگر پوست انگشت نوزاد بریده شود چه کاری باید انجام دهیم؟

حوادث غیرقابل اجتناب هستند، ناخن‌های نوزاد کوچک هستند و نوزادان تکان می‌خورند. اگر تصادفاً پوست انگشت را بریدید و کبودی ناخن نوزاد را مشاهده کردید، احساس بدی نداشته باشید، شما تنها نیستید.

بریدگی را زیر آب سرد بگیرید و سپس یک دستمال تمیز یا باند استریل دور انگشت کودک بپیچید و آن را با فشار آرام کمی نگه دارید. خونریزی معمولاً بعد از چند دقیقه قطع می‌شود. روی زخم انگشت نوزادتان چسب زخم نزنید، زیرا چسب زخم ممکن است بعد از چند دقیقه در اثر برخورد به اجسام دیگر آلوده شود و حتی ممکن است وقتی کودک، انگشت خود را در دهانش قرار می‌دهد، چسب را قورت بدهد و باعث خفگی شود. اگر خونریزی زخم فرزندتان متوقف نشد، بهتر است فوراً به اورژانس یا پزشک کودکتان مراجعه کنید.

 

با توجه به نکاتی که گفته شد، شما میتوانید انواع ناخنگیر های مخصوص کودک را از فروشگاه اینترنتی بیبی ماما مشاهده و خریداری کنید.

 

-17%

ناخن گیر و سوهان

ست ناخنگیر diyari

290,000 تومان
-33%

ناخن گیر و سوهان

ست ناخنگیر خرسی

236,000 تومان
-7%
650,000 تومان
-32%
157,000 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *