سرویس خواب مناسب برای نوزاد

سرویس خواب مناسب برای نوزاد

سرویس خواب مناسب نوزاد

هر نوزادی، از بدو تولد نیاز به یک جای خواب مطمئن و مناسب دارد. تمامی والدینی که منتظر آمدن فرزندشان هستند، تخت نوزاد را در اولویت خریدهای سیسمونی قرار می دهند. زیرا نوزاد ساعت های زیادی از شبانه روز را در خواب خواهد بود. حتی در زمان های قدیم که تخت نوزادی وجود نداشت، درست کردن رختخواب های نوزادی، گهواره و… رواج داشته است. بدین شکل مادران با خیال راحت کودک خود را خوابانده و به کارهای خود مشغول می شدند.

نوزاد بیشتر وقتش را در تخت می گذراند بنابراین راحتی و امنیت تخت نوزاد بسیار مهم است. از آنجایی که نوزاد تا سن 2 یا 3 سالگی روی تخت نوزاد می خوابد باید تخت او محکم و با ثبات باشد. بیشتر مادرها چند ماه پیش از زایمان تخت نوزاد را که جزء سیسمونی نوزاد است، تهیه می کنند. اما اگر نوزاد به دنیا آمد و تخت او آماده نبود نگران نباشید می توانید در چند هفته یا چند ماه اول او را در گهواره قرار دهید.

سرویس خواب نوزادی این روزها با توجه به اندازه و حجم کم فضاها باید متناسب با محیط خانه طراحی شود. فضای کم در اتاق خواب‌ها سبب شده است سازندگان سرویس خواب به فکر ایده‌های جدید به این منظور باشند. می‌توان گفت که سرویس خواب نوزادی یکی از عناصر کلیدی اتاق خواب کودک به شمار می‌رود.

 

انواع تخت خواب برای کودک و نوزاد

یکی از ساده ترین تقسیم بندی انواع تخت خواب کودک، تقسیم بندی براساس سن است:

  1. تخت نوزاد

تخت نوزاد برای کودکان تا سن دو تا سه سالگی استفاده می‌شود و اطراف آن نرده، یا حفاظ دارد.

  1. تخت کودک

تخت کودک بسته به جثه کودک تا سن 9 و 10 سالگی کودک قابل استفاده است.

  1. تخت دو منظوره

از تخت دو منظوره با عنوان تخت کودک نوجوان هم یاد می‌شود. این تخت‌ها معمولا همراه کمد، دراور و بوفه به فروش می‌رسند.

 

نکات مهم جهت تهیه سرویس خواب نوزاد

بیشتر تخت های موجود در بازار با استانداردهای ایمنی مطابقت دارند. در هنگام نصب تخت، آن را دور از پنجره و پرده قرار دهید.

 

ابعاد استاندارد سرویس خواب نوزاد:

ابعاد استانداردی برای انتخاب تخت نوزاد وجود ندارد. مهم‌ترین معیار برای انتخاب تخت، طول قد و میزان وزن نوزاد شماست. البته امروزه تخت‌های چندمنظوره‌ای تولید می‌شوند که از نوزادی تا نوجوانی قابل استفاده‌اند. بهتر است تخت نوزادی مطابق با سن و سال کودک شما باشد. به عنوان مثال اگر تخت خیلی بزرگ باشد، کودک در آن غلت زده و نمی تواند به حالت اول خود بازگردد. اگر هم تخت کوچک باشد، مانند قفس کودک را محصور کرده و اجازه حرکت به او نخواهد داد.

 

فاصله نرده ها با اطراف تخت:

فاصله نرده ها نباید از اندازه استاندارد کمتر باشد. مطمئن شوید که هیچ فاصله ای بین تشک و دیواره تخت وجود نداشته باشد، در صورت وجود فاصله ممکن است نوزاد بین دیواره گیر کند و آسیب ببیند.

 

تطبیق پذیری سرویس خواب:

بیشتر تخت ها به گونه ای طراحی شده اند که می توان آن ها را برای کودک نوپا و حتی کودکان بزرگتر نیز تغییر داد. مطمئن شوید که به راحتی می توانید تخت را تغییر دهید. این تخت‌ها ابتدا برای نوزاد و سپس برای سنین بالاتر قابل استفاده خواهند بود. تخت‌خواب‌های نوزاد-نوجوان لبه‌های بلندی دارند که برای جلوگیری از سقوط نوزاد به روی زمین تعبیه شده اند. می‌توانید این لبه‌ها را کم‌کم و با بالا رفتن سن کودک ‌بردارید تا تخت نوزاد به تخت نوجوان تبدیل شود. همچنین ارتفاع تخت هم با بالا رفتن سن کودک شما قابل‌تنظیم خواهد بود.

 

ارتفاغ قابل تنظیم تخت:

بیشتر تخت ها به شما اجازه می دهند بتوانید ارتفاع تشک را تغییر دهید. هنگامی که نوزاد یاد می گیرد بشیند باید ارتفاع تشک را کاهش دهید. هنگامی که نوزاد فعال تر می شود و می تواند بایستد و وسیله ها را بیرون بیندازد، می تواند از تخت نیز خارج شود، پس مراقب ارتفاع تخت باشید.

 

وجود کشوها در کنار سرویس خواب:

استفاده از کشوها در کنار تخت برای قرار دادن لوازم بهداشتی ضروری، بسیار کاربردی و مفید است. معمولاْ پوشاک و لوازم بهداشتی نوزادان زیاد است. بنابراین برای اتاق هر کودک به کشوهای زیادی نیاز است تا تمامی لوازم ضروری در آنها جای بگیرند. این کشوها یا در زیر تخت و یا در پهلوهای تخت به شکلی قرار می گیرند که مادر به راحتی به آنها دسترسی داشته باشد.

 

فضای اشغالی سرویس خواب:

والدینی که خانه های کوچک دارند ترجیح می دهند تخت های کوچکتر تهیه کنند. بعضی از تخت ها چرخ دارند و می توانید آنها را در منزل جابجا کنید.

 

پایداری و استحکام سرویس خواب:

در هنگام خرید تخت را تکان دهید تا از پایداری و ثبات آن مطمئن شوید. چهار ستون تخت لق نباشد و با تکان دادن صدا ندهد.

 

استفاده از رنگ های ملایم:

معمولاً در تخت نوزاد و تشک و ملحفه آن از رنگ های ملایم استفاده می شود. رنگ سفید یک رنگ پاک و زیبا بوده که طرفداران زیادی دارد. چرا که هم دخترانه و هم پسرانه است. این در حالی است که رنگ های آبی آسمانی، سبز روشن، صورتی و … نیز برای تخت کودک شما مناسب هستند. اما استفاده از رنگ های هیجان انگیز مانند قرمز و نارنجی ممکن است رنگ های مناسبی برای اتاق کودک شما نباشند. تخت کودک جایی برای آرامش و آسودگی خیال فرزند شما است. بنابراین بهتر است از رنگ های آرام برای دکوراسیون اتاق کودک تان استفاده کنید.

 

جنس تخت‌ خواب نوزاد

تخت چوبی، بهترین انتخاب برای سرویس خواب نوزاد است.بعد از آن، MDF یا نئوپان بهترین گزینه‌ها برای کودک می‌باشند. تخت‌های فرفورژه به هیچ وجه برای کودکان مناسب نیستند و حتی بزرگسالان هم بهتر است از چنین وسایلی که لبه‌های تیز دارند، استفاده نکنند. بهتر است تختی برای کودکان‌تان انتخاب کنید که زیر آن فضایی خالی  داشته باشد تا بتوان مرتب زیر آن را نظافت کرد و از تجمع حشرات جلوگیری نمود.  همچنین فضای زیر تخت‌هایی که به صورت کشویی هستند، بسیار به منظم‌تر بودن اتاق کودک یا نوجوان شما کمک می‌کند.

 

تشک مناسب برای سرویس خواب:

دو نوع رایج تشک فومی و تشک فنردار وجود دارد که هر دو ضخامتی بین 3 تا 6 اینچ دارند. برای تشک های فومی، چگالی آن ها از ضخامت مهم تر است. وزن نشانه خوبی است؛ هرچه تشک سنگین تر باشد تراکم آن بیشتر است.

 

ملافه مناسب برای سرویس خواب:

ملافه نوزاد باید نرم و ضد آب باشد. ملافه پنبه ای گزینه خوبی است. ملافه ای که می خرید حتما قابل شستشو در ماشین لباسشویی باشد. پیش از استفاده از آن، آن را بشویید تا مواد شیمیایی موجود در آن شسته شوند. بعد از آن، هر هفته یا هر زمانی که نوزاد نم می زند ملافه را بشویید. از ماده لباسشویی معمولی استفاده کنید. اگر نوزاد حساس است از صابون مخصوص نوزاد استفاده کنید.

 

توجه به آلرژی‌ در نوزاد:

یکی از مسائلی که نوزادان را تهدید می‌کند ایجاد آلرژی در آنها است و بیشتر نوزادان مستعد این بیماری هستند، باید تختخواب‌هایی را برای نوزادان انتخاب کرد که با رنگ‌های ضد حساسیت رنگ‌آمیزی شده باشند.

 

ضربه گیرها:

ضربه گیرها را نباید در تخت نوزاد استفاده کنید زیرا خطرناک هستند. ضربه گیرها از آسیب جلوگیری نمی کنند و خطر خفگی را افزایش می دهند.

 

ابزار سرگرم کننده:

بسیاری از مادران با استفاده از اسباب بازی ها و محصولات آرام بخش، مانند آویز تخت و سایر اشیاء کودک خود را سرگرم می کنند. این اسباب بازی ها تا زمانی که از دسترس کودک دور باشند مشکلی ایجاد نمی کنند.

 

تزئینات جانبی داخل تخت:

اسباب‌بازی‌های دارای قطعات ریز نباید داخل تخت نوزاد باشد. زیرا همه آن ها احتمال خفگی را افزایش می دهند. نوزاد را با یک ملافه نازک گرم نگه دارید و هیچ چیزی اطراف یا روی صورت و گردن نوزاد نباشد.

 

حیوانات خانگی:

اگر حیوان خانگی دارید به آن اجازه ندهید پیش از تولد نوزاد وارد تخت او شود، زیرا در صورت ورود به تخت نوزاد احساس می کنند آنجا قلمروی آنها است و در هنگام به دنیا آمدن نوزاد با مشکل مواجه می شوید. همچنین احتمال آلرژی (اگزما پوستی در نوزادان) افزایش می یابد.

 

نکات ایمنی در حین خرید تخت سرویس خواب نوزاد

در حین خرید هر چیزی بایستی به استاندارد و اصول ساخت آن توجه شود و سرویس خواب نوزاد نیز از این امر مستثنی نیست. یکی از مهم‌ترین نکات در خرید سرویس خواب نوزاد، حصارهایی هستند که در کنار تخت قرار می‌گیرند. این حصارها نباید به اندازه‌ای باشند که سر کودک شما در آن گیر کند یا در حدی باشد که پای کودک در آن بیفتد. از سوی دیگر لوازم جانبی و پرده‌هایی که به منظور جلوه دادن برای تخت و گهواره استفاده می‌شوند نیز توصیه نمی‌گردد؛ زیرا حادثه‌های رخ داده حاکی از آن هستند که این نوع لوازم جانبی و تزیینی ممکن است به کودک آسیب برسانند. همچنین محل قرار گیری تخت به شکلی باشد که روبروی نور آفتاب قرار داده نشود؛ این امر نیز ممکن است باعث اذیت نوزاد شود. همچنین اشاره به این نکته نیز ضروری است که کودک خود را عادت ندهید روی تخت شما بخوابد؛ چرا که این کار در بلند مدت جدا کردن او را از تخت شما دشوار می‌کند.

 

تخت کنار مادر کودک

 

تخت های کنار مادر، ابتکاری خلاقانه

تخت کنار مادر یا تخت‌های جدا شونده به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شوند تا در ماه‌های اولیه تولد نوزاد این تخت ها به تخت شما متصل شده و نیاز به بلند شدن از تخت خواب خود نداشته باشید. این تخت‌ها در عین اینکه فضایی کاملا مجزا برای نوزاد دارند، کاملا به تخت مادر می‌چسبند. مزیت بزرگ این تخت‌ها این است که لازم نیست مادر در طول شب برای سرزدن به نوزاد از جایش بلند شود و به اتاق دیگری برود یا حتی لازم نیست خم شود و نوزادش را از تخت بردارد. کافی است چشمش را باز کند تا بتواند نوزادش را کنار خود ببیند. مادر به منظور شیر دهی به کودک شب‌ها نمی‌تواند مدام از تخت خود بلند شده و کودک خود را برای شیر دادن در آغوش بگیرد. به همین منظور تخت‌های کنار مادر طراحی شده‌اند. بدینگونه که یکی از نرده های کناری آن جدا می‌شود و به راحتی در کنار تخت مادر قرار داده می‌شود. بعد ها نیز شما به راحتی می‌توانید نرده جدا شده را نصب کنید و برای کودک بالای دو سال که نیازی به شیر دهی ندارد مورد استفاده قرار دهید.

معمولا این تخت‌ها با قابلیت تنظیم ارتفاع ساخته می‌شوند تا کنار هر تختی قرار بگیرند. مجموعه این مسائل باعث شده که مادرهای امروزی استقبال زیادی نسبت به خرید این مدل تخت‌ها داشته باشند.

اگر حتما قصد دارید نوزادتان را پیش خودتان بخوابانید و در طول شب به‌راحتی او را زیر نظر داشته باشید و نیازهایش را فوری برطرف کنید، بدون اینکه فشار مضاعفی به خودتان وارد کنید، این تخت‌ها گزینه خوبی برای شماست. یک نمونه پرطرفدار این دسته از تخت ها تخت کنار مادر دلیجان مدل ویرا می باشد. البته به یاد داشته باشید این تخت‌ها هم معمولا بسیار کوچک تولید می‌شوند و در نتیجه خیلی زود کارآیی‌شان را از دست می‌دهند و شما را مجبور می‌کنند تخت دیگری برای فرزندتان تهیه کنید.

 

نکات مهم هنگام خرید تخت‌های کنار مادر

  • تنظیم ارتفاع آن را حتما بررسی کنید. اگر قابلیت تنظیم ارتفاع ندارد، حتما تختی بخرید که هم‌ارتفاع تخت خودتان باشد.
  • این تخت‌ها از جهتی که به تخت مادر قفل می‌شوند باید زبانه‌ای داشته باشند تا بین تخت مادر و نوزاد فاصله نیفتد.
  • فاصله بین میله‌های محافظ را بررسی کنید که کمتر از پنج و بیشتر از 10 سانتی‌متر نباشد.
  • برای این تخت‌ها هم باید به فکر تشک و لحافی مناسب باشید.

 

گهواره ها

گهواره‌ها تخت‌های کوچکی هستند که قابلیت تاب خوردن آن به خوابیدن و آرامش نوزاد کمک می‌کند. این دسته از تخت‌ها از قدیم مورد استفاده بوده‌اند و آزمون کارآیی‌شان را با سربلندی پشت سر گذاشته‌اند. مزیت معدودی از گهواره‌های امروزی نسبت به گهواره‌های نسل قبل در تنظیم ارتفاع‌، داشتن سایبان و پشه بند است. با این حساب شما چه روی زمین نشسته باشید و چه روی تخت خودتان، می‌توانید ارتفاع گهواره را تنظیم کنید.

بعضی از این گهواره‌ها قابلیت تکان اتوماتیک هم دارند؛ یعنی حتی لازم نیست شما زحمت تکان دادن‌شان را به خودتان بدهید. بعضی شرکت‌های تولیدکننده تخت نوزاد، گهواره‌هایی با طرح سرویس‌های خودشان برای ست کردن هم تولید می‌کنند.

اگر حتما می‌خواهید نوزاد را پیش خودتان بخوابانید و هزینه زیادی هم صرف نکنید، گهواره‌ها گزینه خوبی هستند؛ البته به یاد داشته باشید معمولا سایز کوچک این گهواره‌ها باعث می‌شود که نهایتا شش ماه بتوانید از آنها استفاده کنید و بعد از آن باید به فکر تخت دیگری برای نوزادتان باشید.

 

-35%
1,500,000 تومان
-14%
600,000 تومان
-6%
378,000 تومان
-19%
243,000 تومان

1 دیدگاه در “سرویس خواب مناسب برای نوزاد

  1. اشتراک ها: 13 اشتباه در چیدمان اتاق کودک - سیسمونی بیبی ماما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *