بهترین زمان تهیه دندان گیر برای نوزاد

زمان تهیه دندان گیر برای نوزاد

چرا کودک من به دندان گیر نیاز دارد؟

پزشکان می‌گویند استفاده از دندان گیر کودک یک ضرورت نیست، اما واقعا به تسکین او کمک می‌کند. مسلما تماشای او در شرایطی که از خارش و درد کلافه است اصلا خوشایند نیست. در این حالت کودک ممکن است داد و بیداد کند، گریه کند و حتی عصبانی شود. او نمی‌داند چه اتفاقی دارد می‌افتد، فقط می‌داند حالش خوب نیست. خرید یک دندان گیر خوب هم او را نجات خواهد داد و هم برای شما آرامش به ارمغان می‌آورد.

البته مزایای دندان گیر به این مورد محدود نمی‌شود. دندان گیرها در شکل‌ها و رنگ‌های جذاب مختلفی تولید می‌شوند و کودک تا مدت‌ها با آن سرگرم خواهد بود. همچنین کودکان دوست دارند همه چیز را با دهان خود کشف کنند و مهارت‌های حرکتی دهان را تقویت کنند. کشف دهانی یکی از پیشرفت‌های اساسی دوران کودکی است که نقش مهمی در بهبود ماهیچه‌های موردنیاز برای سخن گفتن کودک و یادگیری محیط پیرامون اوست.

از دیگر مزایای دندان گیرها این است که معمولا ایمن هستند. به‌این‌ترتیب کودک مجبور نمی‌شود برای تسکین لثه‌های خود هر چیزی را (که ممکن است آلوده یا خطرناک باشد) در دهان بگذارد، گاز بگیرد یا بجود.

 

بهترین زمانی که باید دندان گیر کودک بخرم؟

موقع دندان درآوردن، نوزاد دوست دارد چیزی را گاز بگیرد یا سطح صاف یا سفتی را بجود تا لثه هایش را با آن مالش دهد. این زمان، بهترین زمان برای استفاده از دندان گیر است.

معمولا بیشتر کودکان از چهار تا شش ماهگی شروع به دندان درآوردن می‌کنند، اما درد و خارش ناشی از آن، از هفته‌ها قبل از آن آغاز می‌شود. به‌عنوان یک قاعده کلی از دو ماهگی به بعد دندان گیرها را داشته باشید تا هر وقت شروع شد آنها را به کودک بدهید.

 

دندان گیر کودک چکار می کند؟

هنگامی‌که کودک آن را گاز می‌گیرد و می‌جود، فشار متقابل کمی روی لثه‌های او که به‌دلیل جوانه زدنِ دندان جدید حساس و متورم شده‌اند وارد می‌شود و این کار موقتا درد او را تسکین می‌دهد. برخی از آنها با نوعی ژل پر شده‌اند که اگر در فریزر قرار دهید، سردی را در خودشان نگه می‌دارند و مانند یک کیسه یخ با خنک کردن لثه‌ها، جریان خون در آن منطقه را کاهش می‌دهند، در نتیجه به کاهش تورم و التهاب لثه کمک می‌کنند.

 

چه نوع دندان گیر کودک بهتر است؟

تعداد دندان گیرها بسیار زیاد و متنوع است. دندان گیرهای چوبی، دندان گیر سیلیکونی، دندان گیر قابل فریز کردن، دندان گیر طبیعی (ارگانیک)، دندان گیر پلاستیکی و در مدل‌ها و طرح‌های مختلف مانند حلقه‌ای، گیره‌دار، صدا دار، گردنبندی، در طرح های حیوانات و میوه‌ها و خوراکی‌ها نیز از دیگر انواع دندان گیر هستند. اما واقعا کدام یک از آنها بهترند؟

 

برای خرید دندان گیر به موارد زیر توجه کنید:

  1. جنس دندان گیر

دندان گیرها از مواد مختلفی مانند پلاستیک، چوب، سیلیکون و پارچه‌های مخصوص ساخته می‌شوند.

  • دندان گیر پلاستیکی

امروزه دندان گیرهای پلاستیکی کمتر از بقیه موارد فروش دارند، زیرا در هر صورت پلاستیک حاوی مواد شیمیایی خطرناکی است که سلامت کودک را به خطر می‌اندازد.

  • دندان گیر سیلیکونی

این ماده در طیف وسیعی از لوازم مربوط به کودک استفاده می‌شود. سیلیکون ملایم است و بافت آن برای لثه‌های لطیف کودک مناسب است. همچنین برای سلامتی کودک خطرآفرین نیست. بااین‌حال از معایب سیلیکون آن است که اگر در منزل حیوان خانگی داشته باشید، موی آن به سرعت به آن خواهد چسبید و این بسیار خطرناک است.

  • دندان گیر چوبی

دندان گیرهای چوبی طبیعی هستند و بنابراین مشکلی از نظر سلامتی برای بچه ایجاد نمی‌کنند. اما باید مطمئن باشید که سطح آن صاف است و لثه کودک را اذیت نمی‌کند. همچنین بسیار مهم است که پرداخت نشده باشد (فرایند پرداخت چوب به معنای افزودن برخی مواد شیمیایی برای حفظ استحکام آن است).

اطمینان حاصل کنید که رنگ استفاده شده روی آن از نوع رنگ‌های طبیعی باشد و حاوی مواد شیمیایی خطرناک نباشد. همچنین دندان گیر چوبی باید طوری باشد که تراشه‌ای از آن جدا نشود و وارد مجرای حلق کودک نشود.

از معایب این نوع دندان گیر، وزن آن است. دندان گیر چوبی برای نوزادان کوچک‌تر کمی سنگین است.

  • دندان گیر پارچه‌ای

این دندان گیر از مواد ارگانیگ مانند کتان خالص و مرغوب تولید شده است و درون آنها را با الیاف طبیعی ذرت و ضدآلرژی پر می‌کنند که برای کودک کاملا بی‌خطر است. عیب آن در این است که ممکن است شست‌وشوی آن کمی دشوارتر از سایر انواع دندان گیرها باشد.

  1. مواد داخل دندان گیر کودک

برخی از دندان گیرها با موادی ژل مانند پر شده‌اند که می‌توانید آنها را در فریزر قرار دهید تا با خنک‌کردن لثه التهاب و درد را تسکین دهد. با این ‌حال در مورد این دندان گیرها این نگرانی وجود دارد که نکند سوراخ شوند و ژل آنها به دهان کودک سرازیر شود و کودک آنها را ببلعد.

  1. اندازه دندان گیر کودک

اندازه دندان گیر بسیار مهم است. راه‌های هوایی گلوی نوزاد بسیار کوچک و باریک هستند و با اشیای بسیار کوچک هم مسدود می‌شوند. مراقب باشید دندان گیری که می‌خرید آنقدر کوچک نباشد که به راحتی در گلوی کودک گیر کند. از طرفی دندان گیر نباید آن قدر بزرگ باشد که کودک نتواند آن را به لثه‌های عقب برساند

 

دندانگیرهایی که نباید بخرید

  • انواع دندان­گیرهای گران‌قیمت که کار خارق‌العاده‌ای انجام نمی‌دهند

بسیاری از انواع دندان گیر فقط سروصدای زیاد به پا کرده‌اند و قیمت‌های بالایی دارند، درحالی‌که از نظر کارایی ممکن است چندان هم عالی نباشند. گران‌قیمت بودن یک دندان گیر لزوما به معنای بهتر بودن آن نیست. برای دندان گیری پول خرج کنید که واقعا کارایی مورد نیاز را داشته باشند. در ضمن کودک شما مدت زیادی از آنها استفاده نخواهد کرد، بنابراین به‌دنبال گران‌ترین دندان گیر نباشید.

  • دندان گیرهایی که ایمن نیستند

متأسفانه بسیاری از محصولاتی که به این منظور تولید می‌شوند ناایمن هستند. برخی از دندان گیرها، پستانک‌ها و لوازم کودک از موادی تهیه می‌شود که حاوی بیسفنول آ (در محصولات پلاستیکی)، و مواد سمی هستند که کودک را در معرض بیماری‌های خطرناکی قرار می‌دهند. بنابراین درباره محصولی که می‌خرید خوب تحقیق کنید. برندهای معتبر در این زمینه را بشناسید و از آنها خرید کنید. برندهای معتبر از این مواد خطرناک در محصول‌شان استفاده نمی‌کنند.

  • دندان گیرهایی که به سختی تمیز می‌شوند

دندان گیر بارها ممکن است از دست کودک بیفتد و آلوده شود. دندان گیر باید به سرعت و به آسانی تمیز و ضدعفونی شود.

اگر برندهای موجود در بازار ایران را نمی‌شناسید میتوانید از سایت بی بی ماما در دسته بندی «دندان گیر و پستانک» انواع دندان­گیر ها را مشاهده کرده و کالای مناسب کودک خود را تهیه کنید.

 

شما میتوانید کالاهای مورد نظر خود را همینجا مشاهده کرده و سیسمونی کامل خودتان را از فروشگاه بی بی ماما با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

-29%

زنجیر و بند پستانک

زنجیر پستانک اونت مدل پروانه

24,900 تومان
-30%

زنجیر و بند پستانک

زنجیر پستانک اونت مدل حروف

24,400 تومان
-8%
119,000 تومان
-18%

زنجیر و بند پستانک

بند پستانک چوبی مدل حیوانات

73,800 تومان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *