فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد

احتمالاً شنیده اید که تغذیه با شیر مادر برای نوزاد بسیار مفید است، اما آیا می دانستید که تغذیه کودک با شیر مادر، برای سلامتی خود مادر نیز مفید است؟

شیر مادر علاوه بر این که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند. کارشناسان توصیه می‌کنند تغذیۀ نوزاد به خصوص در شش ماه اول منحصراً و فقط با شیر مادر انجام شود، زیرا هیچ چیز جایگزین شیر مادر در طول این شش ماه نیست.

تغذیه کودک با شیر شما می تواند به کاهش خطر ابتلا به برخی بیماری ها در زندگی از جمله بیماری های قلبی و دیابت کمک کند. همچنین می تواند استرس را از بین ببرد و به شما کمک کند ارتباط بیشتری با نوزاد جدید خود برقرار کنید. به علاوه ، شیر مادر مملو از مواد مغذی و ترکیبات محافظتی است که برای رشد کودک ضروری است.

  • محافظت نوزاد از بیماری‌ها و خطرات دیگر
  • محافظت نوزاد از ابتلا به آلرژی و حساسیت
  • تقویت و افزایش هوش نوزاد
  • پیشگیری از چاقی کودک

 

آیا تغذیه با شیر مادر، برای مادران نیز مزایایی دارد؟

تغذیه نوزاد با شیر مادر کالری اضافه را می‌سوزاند، بنابراین می‌تواند به مادران در کاهش سریع‌تر اضافه وزن دوران بارداری کمک کند. شیردهی هورمون اکسی‌توسین را آزاد می‌کند، که کمک می‌کند تا رحم به اندازه قبل از دوران بارداری برگردد و ممکن است خونریزی رحم پس از تولد نوزاد را کاهش دهد. همچنین، شیردهی خطر ابتلا به سرطان پستان و تخمدان را کاهش می‌دهد، و ممکن است خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش دهد.

از آنجایی که نیازی به خرید و اندازه‌گیری شیر خشک، ضدعفونی کردن سر شیشه شیر و یا گرم کردن شیشه شیر نیست، در وقت و هزینهٔ شما صرفه‌جویی می‌شود. به علاوه به طور منظم زمان‌هایی را در اختیار شما قرار می‌دهد تا در هنگام شیردهی به آرامی در کنار فرزدتان استراحت نمایید.

این مقاله همه چیزهایی را که باید در مورد رژیم غذایی سالم در دوران شیردهی بدانید به شما می گوید. همه زنان شیرده ، صرف نظر از وزنشان ، باید کالری کافی مصرف کنند. اما اگر دچارکم وزنی هستید ، باید نسبت به محدودیت کالری خود حساستر باشید. به همین دلیل ، ضروری است که زنان با وزن کمتر، کالری بیشتری مصرف کنند تا از کاهش شیر جلوگیری شود.

تغذیه با شیر مادر کار سختی است.  بدن شما به کالری و مواد مغذی بیشتری احتیاج دارد تا خود و نوزادتان را در حالت سالم نگه دارید. اگر کالری کافی یا غذاهای غنی از مواد مغذی نمی خورید ، این مسئله می تواند بر کیفیت شیر ​​مادر تأثیر منفی بگذارد. در دوران شیردهی، خوردن انواع غذاهای سالم و مغذی و محدود کردن غذاهای فرآوری شده بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد..

 

آیا میزان شیر من کافی است؟

چند روز اول پس از تولد، سینه‌های شما شیر اول ایده آلی می‌سازد که به آن “آغوز” گفته می‌شود. آغوز شیری غلیظ و کم و به رنگ زرد است که برای تأمین نیاز‌های غذایی نوزاد تازه متولدشده مناسب است. آغوز به سیستم گوارش نوزاد کمک می‌کند تا برای هضم شیر، خود را آماده نماید.

بیشتر نوزادان در ۳ تا ۵ روز اول بعد از تولد، میزان کمی از وزن خود را از دست می‌دهند که این امر مربوط به شیردهی نیست.

از آنجا که با گذر زمان نوزاد به شیر بیشتری نیاز دارد، سینه‌های شما با تهیهٔ شیر بیشتر به این مهم پاسخ می‌دهد. کارشناسان تغذیهٔ انحصاری نوزاد با شیر مادر را (بدون هیچ شیر خشکی) برای ۶ ماه پس از تولد توصیه می‌کنند.

حتی اگر کمتر از ۶ ماه نوزاد با شیر مادر تغذیه شود، بهتر از این است که اصلاً از شیر مادر تغذیه نکند. در صورت تمایل به ادامهٔ شیردهی پس از ۶ ماه، می‌توانید مواد غذایی مجاز را به برنامهٔ غذایی کودک اضافه نمایید، اما همچنان تغذیه با شیر مادر را نیز ادامه دهید.

 

مانند دوران بارداری، در دوران شیردهی نیز مادر باید از تمامی گروه‌های غذایی استفاده کند:

  • نان، غلات و برنج
  • میوه‌ها و سبزیجات
  • شیر، ماست و پنیر
  • گوشت قرمز و سفید، ماهی، حبوبات، تخم مرغ و دانه‌ها
  • چربی‌ها، روغن‌ها و قندها

 

  1. انرژی

معمولاً در شش ماه اول شیردهی میزان افزایش کالری تنها 330 کالری علاوه بر کالری مورد نیاز در شرایط غیربارداری است و در شش ماه دوم شیردهی، این میزان به 400 کالری می‌رسد.

اگر ذخایر بدن مادر زیاد باشد نیاز به کالری کمتری خواهد داشت زیرا چربی‌های موجود در بدن مادر روزانه حدود 100 تا 150 کالری را خصوصاً در ماه‌های اول شیردهی تأمین می‌کنند. در برخی از مادران که دچار سوءتغذیه شدید هستند تولید شیر نیز کاهش پیدا می‌کند. این مادران نیاز به افزایش حدود 750 کالری علاوه بر کالری مورد نیاز عادی روزانه‌ی خود دارند. مادر برای دریافت این مقدار کالری اضافی بهتر است انتخاب‌های تغذیه‌ای مناسبی داشته باشد، مانند یک تکه‌ نان غلات کامل با یک قاشق غذاخوری کره‌ی بادام زمینی، یک موز متوسط یا سیب و یک لیوان ماست.

انرژی مورد نیاز مادر در دوران شیردهی از دو راه تأمین می‌شود:

  • چربی‌های ذخیره‌شده در بدن در طی بارداری
  • رژیم غذایی روزانه‌ی مادر

همین امر باعث می‌شود در صورت داشتن رژیم غذایی مناسب، مادر به طور متوسط هر هفته حدود 500 گرم کاهش وزن داشته باشد.

  1. پروتئین

پروتئین مورد نیاز مادر شیرده 25 گرم بیشتر از وضعیت قبل از بارداری است، البته این موضوع به نمایه‌ی توده‌ی بدنی هر مادر نیز بستگی دارد. مادرانی که جراحی سزارین انجام می‌دهند و یا با وضعیت نامناسبی باردار شده‌اند به مقدار بیشتری انرژی نیاز دارند.

پروتئین مورد نیاز بدن را می‌توان از گوشت قرمز و سفید (مرغ و ماهی)، تخم مرغ، حبوبات، شیر و ماست، حبوبات، مغزها و سویا تأمین کرد.

  1. کربوهیدارت

جهت حفظ مقدار کافی شیر و حفظ سطح انرژی، مادر روزانه به 210 گرم کربوهیدارت نیاز دارد که به شرایطی از جمله فعالیت مادر، وزن او و میزان شیردهی بستگی دارد. کربوهیدرات مورد نیاز بدن را می‌توان از غلات سبوس‌دار و میوه‌ها تأمین کرد

  1. چربی

رژیم غذایی مادر بر نوع و مقدار چربی شیر تأثیر می‌گذارد. نیاز به برخی از اسیدهای چرب (مانند امگا 3 و امگا 6) برای رشد و نمو مغز و شبکیه‌ی چشم کودک ضروری است. اما برخی اسیدهای چرب مانند اسیدهای چرب ترانس مضر هستند و تا حد ممکن باید همه‌ي گروه‌های سنی از مصرف آن اجتناب کنند.

چربی مورد نیاز بدن را می‌توان از دانه‌ی کتان، آفتاب گردان، گلرنگ، سویا، بادام زمینی، گردو، بادام و روغن‌های ماهی تأمین کرد.

  1. میوه و سبزیجات

مصرف میوه و سبزیجات به دلیل داشتن فیبر به دستگاه گوارش کمک بسیاری می‌کنند، اما قبل از مصرف باید به خوبی شسته شوند تا بقایای مواد ضد آفت پاک شوند.

  1. ماهی

غذاهای دریایی می‌توانند سرشار از پروتئین و امگا 3 باشند. برخی از ماهی‌ها که در میان مردم طرفدار زیادی ندارند مانند کوسه‌ماهی و اره‌ماهی به دلیل داشتن مقدار زیاد جیوه نباید مصرف شوند، زیرا باعث آسیب در تکامل سیستم عصبی کودک می‌شوند و از سایر ماهی‌ها نیز حداکثر دو بار در هفته باید استفاده شود. میگو، تن کنسرو‌شده، ماهی آزاد، ماهی مرکب و قزل‌آلای تازه از جمله ماهی‌هایی هستند که جیوه‌ی کم دارند.

  1. عدم استفاده سبزیجات نفاخ

برخی از سبزیجات نفاخ مانند کلم بروکلی و گل کلم باعث دردهای کولیکی و بی‌قراری در کودک می‌شوند، مادر باید تا حد امکان از خوردن سبزیجات خام اجتناب کند و یا این سبزیجات را به صورت بخارپز میل کند.

جعفری نیز باعث کاهش تولید شیر می‌شود و توصیه می‌شود در دوران شیردهی مصرف نشود.

  1. مرکبات

مرکبات انواع مختلفی دارند، با این حال، به عنوان یک مادر شیرده به هیچ قیمتی نباید از مرکبات و آب آنها استفاده نمایید. مرکبات عبارتند از میوه هایی نظیر آلو، گیلاس، لیمو، کیوی، توت فرنگی، آناناس، پرتقال و انگور.

در بیشتر مواقع مرکبات طعمی تیز را وارد شیرتان می کنند. برخی نوزادان از این طعم خوششان نمی آید و ممکن است هنگام شیر خوردن به نشانه اعتراض گریه کنند و یا بالا بیاورند. گاهی هم ممکن است در نتیجه وجود مرکبات در شیر کودکتان دچار حساسیت ناحیه پوشک شود. مرکبات حاوی ترکیبات اسیدی می تواند در کودکان باعث سوزش دستگاه گوارشی شود. این گونه میوه‌ها همچنین ممکن است باعث بروز دانه‌های قرمز ‌‌رنگ روی پوست کودک و بی‌قراری او ‌شود، اما برای تأمین ویتامین C مادر بهتر است از انبه و سایر میوه‌جات استفاده کند.

 

 

آیا ملاحظات پزشکی در مورد تغذیه با شیر مادر وجود دارد؟

اگر دارویی مصرف می‌نمایید، قبل از شروع به شیردهی، با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک می‌تواند به شما کمک کند تا بر اساس دارو‌های خاصی که مصرف می‌کنید تصمیم آگاهانه‌ای بگیرید.

سرماخوردگی یا آنفلوآنزا دلیل مناسبی برای عدم شیردهی نیست. شیر مادر نه تنها بیماری را به کودک منتقل نمی‌کند، بلکه ممکن است آنتی‌بادی‌هایی را که کودک برای مقابله با بیماری به آن‌ها نیاز دارد را نیز تأمین نماید.

 

 

در موقعیت‌های زیر نباید کودک را با شیر مادر تغذیه کرد:

  • مادر اچ-آی-وی مثبت است. چرا که ویروس HIV از طریق شیر مادر به نوزاد منتقل می‌شود.
  • زمانی که مادر به بیماری سل مبتلا است و درمان نشده است.
  • هنگامی که مادر در حال دریافت شیمی‌درمانی در پروسهٔ درمانی سرطان است.
  • مادر از مواد مخدر مانند کوکائین یا ماریجوانا استفاده می‌کند.
  • زمانی که کودک مبتلا به بیماری نادر ” گالاکتوز” است و نمی‌تواند قند طبیعی گالاکتوز را که در شیر مادر وجود دارد، تحمل نماید.
  • زمانی‌ که مادر برخی دارو‌های خاص از جمله دارو‌های ضد میگرن، داروی بیماری پارکینسون یا آرتریت را مصرف می‌نماید.

 

شما میتوانید محصولات مورد نظر خود را در سایت مشاهده کرده و سیسمونی کامل خودتان را از فروشگاه بی بی ماما با قیمت مناسب تهیه کنید.

 

1 دیدگاه در “فواید تغذیه با شیر مادر برای نوزاد

  1. اشتراک ها: علت نیامدن شیر مادر بعد از زایمان - سیسمونی بیبی ماما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *